Aangenaam, ik ben Nancy-Els de Jonge. Nans voor vrienden en bekenden.
Ik houd van pubers. In mijn jeugd was ik zelf een hele dwarse puber. Misschien heb ik daarom wel een hart voor jonge mensen. Toen ik van huis wegliep merkte ik dat er vooral óver mij gepraat werd maar dat er zelden naar mij geluisterd werd. Terwijl jongeren juist schreeuwen om gehoord te worden. Dat ben ik nooit vergeten, en het is altijd uitgangspunt gebleven van alles wat ik doe.
Ik werk vanuit vertrouwen. In pubers en hun ouders. Ouders willen immers altijd het beste voor hun kind(eren). En pubers willen hun ouders niet teleurstellen. (Kijk naar Dreamschool als je daar mogelijk aan twijfelt.) Vanuit dat gegeven werk ik. Of dat nou is met pubers in mijn eigen instituut of met ouders als Nans. Vertrouwen is mijn leidraad in het leven. Omdat ik ervan overtuigd ben dat vertrouwen meer verplicht dan wantrouwen en uitnodigt tot het goede. Omdat mensen uiteindelijk allemaal behoefte hebben aan liefde en erkenning.
Ik ben van 1961. Na een roerige jeugd deed ik uiteindelijk in 1981 eindexamen VWO op het Haags Montessori Lyceum. Hier zag ik wat het met jonge mensen deed om les te krijgen op een school die vanuit vertrouwen werkte, en ik heb er lessen geleerd voor het leven. In 1989 deed ik eindexamen HEAO, in 1988 begon ik mijn moeder te helpen in haar huiswerkinstituut, wat ik later heb overgenomen. Daar werk ik nu nog steeds.
Ik ben een autodidact. Ik wilde leren in de praktijk omdat ik de theorie over jongeren vaak afstandelijk vond. Ik wilde contact maken. Er voor ze zijn. Écht helpen. Niet vanuit een ivoren toren maar door naast ze te staan.
Ik heb ruim 30.000 uur ervaring in het begeleiden van pubers in mijn huiswerkinstituut. Daarnaast werkte ik 10 jaar op een MBO, onder andere als docent en mentor. Ondertussen voedde ik onze twee inmiddels volwassen kinderen op; een ijverige dochter en een luie zoon. Van hen leerde ik nog wel het meest. Dat de praktijk weerbarstiger is dan al onze goede voornemens. Dat je als ouder nog zo het beste met je kind voor kunt hebben, maar dat je daarmee niet vanzelfsprekend het verschil kunt maken. Dat het niet makkelijk is om eruit te halen wat erin zit, hoe overtuigd je ook bent van hun kwaliteiten. En vooral hoe ongelooflijk frustrerend dat kan zijn. Dit besef kwam me in mijn werk goed van pas en ik nam meer en meer de rol op me om ook de ouders van mijn leerlingen te begeleiden. Ouders kunnen soms best een steuntje in de rug gebruiken.
In 2019 ben ik begonnen met de coachopleiding van Katelijne Vermeulen omdat menselijke relaties en de dingen waar mensen mee worstelen me fascineren en ik hier meer over wilde leren. Ik wilde ook mezelf beter leren kennen. Mijn drive is om mensen te helpen de beste versie van zichzelf te zijn, en om ouders te helpen er op de best mogelijke manier voor hun puber te zijn. Omdat pubers ons zo nodig hebben en wij vaak niet weten hoe we dat nou doen, er zijn voor pubers.
Daarom ben ik programma’s en producten voor ouders gaan ontwikkelen. Ik ben er voor jou zodat jij er op de beste manier voor je kind(eren) kunnen zijn. Via jou ben ik er voor je puber. Daar mag je me ‘s nachts voor wakker maken.
Altijd vanuit de praktijk. Altijd vanuit vertrouwen.
Ik neem als insteek huiswerk omdat ik daar veel van weet en ik las dat ruzie over huiswerk in 1 op de 3 gezinnen voorkomt. Maar mijn methode gaat eigenlijk over een andere manier van naar pubers kijken en is daardoor ook waardevol als jouw ruzies ergens anders over gaan.
Een klant die mij al heel lang kent stuurde me dit gedicht. Ik ben trots te zeggen dat ze me daarin herkent:
Eindelijk iemand die ons begrijpt
Iemand die niet denkt
dat ze alles beter weet
dan wij
Eindelijk iemand die ons geeft
wat we nodig hebben
om te kunnen worden
wie we zijn
Eindelijk iemand die niet hamert
op onze antwoorden
maar antwoordt op
onze vragen
Eindelijk iemand die met hart en ziel
en omwille van ons
van alles wil veranderen
behalve ons
Tekst: Bette Westera
Als ik iets voor je kan doen? Graag!